Welkom

Een blog met inhoud. Inhoud en kennis over bewegen. Geschreven door bewegers voor bewegers. Een overzicht van lopende projecten van Wie Beweegt Mee en daarnaast expertise met de gemeenschappelijke deler, Lifestylesporten.

donderdag 31 mei 2012

Lifestylesport in het onderwijs

Als je een willekeurige sportbeoefenaar zou vragen, dan zou menig beweger zijn of haar eigen sport ook bestempelen als lifestylesport. Toch zijn er een paar verschillen tussen bijvoorbeeld de voetballer en de snowboarder.
Wat is dan het grootste verschil? Het feit dat deze sporten meestal nog niet zover zijn ontwikkeld met betrekking tot regels, vaste normen en waarden of bijvoorbeeld een winst/verlies karakter middels wedstrijden.


1. Het competitieve karakter is vaak nog afwezig
2. Vakanties worden besteedt om de sport te beoefenen
3. Er zijn kledingstukken of specifieke merken kenmerkend voor de sport. Zo zul je een snowboarder bijvoorbeeld niet snel op bootschoenen zien lopen.
Waar in zit de kracht van lifestylesporten voor het onderwijs
Het onderwijs zit vol met sporten en vakken waarbij alles vooraf bepaald is. Alles ligt al vast. De normen en waarden zijn er, de kaders liggen er. Lifestylesporten zijn nog dynamisch. Dynamisch in de zin van dat het niet vastligt hoe het er uit ziet, wat voor kleding je aan moet of dat er winst of verlies is.

Lifestylesporten zijn uitingen, ontdekken en productieprocessen van de individu. Iedereen is in staat om lifestylesporten op zijn of haar eigen manier te beoefen. Dit omdat de manier bepaalt wordt door de beoefenaar.

Dit is krachtig omdat er vanuit de eigen bewuste en zelf verantwoordelijk individu beredeneert wordt. Je maakt zelf je keuzes, je bepaalt zelf de moeilijkheid, je bepaalt zelf de opdracht. Dit in tegenstelling tot hoe er over het algemeen gesproken eigenlijk gewerkt wordt en onderwijs gegeven wordt. 
Hoe lifestylesport ervaren wordt in de les hangt vooral af van de benadering van de docent en het neergezette arrangement.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten