Welkom

Een blog met inhoud. Inhoud en kennis over bewegen. Geschreven door bewegers voor bewegers. Een overzicht van lopende projecten van Wie Beweegt Mee en daarnaast expertise met de gemeenschappelijke deler, Lifestylesporten.

dinsdag 20 maart 2012

Doen alsof

Als gymdocent. leraar bewegingsonderwijs etc. de karakterisering is helder. We werken met een speciaal vak. Diversiteit, uitdaging en veel vrijheid van invulling. Een vak welke als doel heeft de leerlingen, studenten, deelnemers voor te bereiden op de huidige en toekomstige bewegingscultuur. Veel verschillende sporten worden er als het goed is aangeboden.
Er is de laatste jaren een flinke opkomst van verschillende interessante vormen van bewegen. Vormen die erg leuk zijn voor het vak en een verrijking kunnen zijn voor je onderwijs.

Hoe kunnen wij of jij hier op in spelen? Hoe kunnen we er als docenten voor zorgen dat je op beweegvlak bijblijft en dit kunt aanbieden aan je leerlingen? Voordat we hier naar gaan kijken is het belangrijk in te zien waar momenteel de nadruk ligt binnen het vak.
Naar mijn idee is de trend dat we bezig zijn met vaardigheid. De meeste sporten vragen specifieke vaardigheid om hier iets mee te kunnen. Hierdoor denk ik dat we minder snel ons zelf sporten eigen maken. We gaan namelijk bezig met de vaardigheid van de sporten.

STOP

Laat vaardigheid voor wat het is en ga aan de slag met de principes die achter de sport liggen. Sporten met, naar ons idee, complexe vaardigheidsvormen zijn Parkour, Breakdance, Freerunning, Capoeira, Slackline etc.
Door de principes te begrijpen kunnen we allemaal deze vakken zelf verzorgen. Het is niet nodig om alle heftige vaardigheden onder de knie te hebben, om deze in een les te verzorgen. Waar zijn wij goed in? Lesgeven, methodieken aanpassen en ombouwen, didactische tools. Wij zijn in staat een beweging in basisstappen te knippen. Vervolgens kunnen we deze aan reiken om zo leerlingen iets te leren.

1. Leef je in. Wordt de sport of bewegingsvorm. Adem het principe uit. Doe eens andere kleding aan en kijk naar de reactie van leerlingen. 
2. Ken de sport. Weet de achtergronden. Heb kennis van verschillende vaardigheden, maar vooral het principe of de waarde voor verschillende mensen.
3. Weet (beweeg)redenen om de sport te beoefenen. (bewegen kent verschillende functies, er wordt soms bewust voor een sport gekozen die geen vaste structuur kent)
4. Overtuigd van principes kan iedere individu op zijn of haar eigen manier van verschillende sporten genieten, kennis maken met of beoefenen. 

Het principe "Doen Alsof"
DUS: Ken de basis achter de sport. Laat dit met volle overtuiging zien en iedereen denkt dat je de sport al jaren hebt gedaan. (Is getest en iedereen is er bij mij ingetrapt)

Een filmpje ter inspiratie vindt je hier.
Kinderen bedenken alles zelf in deze shots. Er is niks voor gedaan door een docent.


Wil je hier meer over horen?
Bel: 06-539 241 65
Mail: info@wiebeweegtmee.nl
Twitter: @wiebeweegtmee

Dank,

Tjitze Postma

Geen opmerkingen:

Een reactie posten